onsdag 16 januari 2013

Gott bröd...

Hej på er!

Detta får bli ett inlägg utan bild eftersom ni kanske läst att kameran på mobilen gått sönder. Jag ska försöka damma av digitalkameran, om jag bara hittar den + laddaren :)
Igår hade jag en härlig födelsedag! Jag fyllde hela 40! år. Det känns konstigt på något sätt men också helt ok. Nu kan man säga att man är medelålders... Det känns förstås lite overkligt. Faktiskt tycker jag att det är skönt att vara i denna ålder. Jag känner mig så mycket tryggare och lugnare i mig själv än för några år sedan.

Nu ska jag dela med mig av ett gott grahamsbröd som alla i familjen gillar väldigt mycket. I januari blir det ju ofta lite snålt. Då tycker jag alltid det känns bra att baka sitt eget bröd. Det är något enkelt och konkret man kan göra. Detta bröd tar dessutom bara några minuter att svänga ihop!

G R A H A M S B R Ö D

1 limpa   Ugnen på 200 grader

3 dl vatten
25 gr jäst
1 msk smör
2 tsk salt
1 msk honung
ca 6 dl grahamsmjöl
ca 3 dl vetemjöl
ca 1/2 - 1 dl gojibär, solroskärnor eller andra frön/hackade nötter/hackad torkad frukt

Värm vattnet till 37 grader. Smula sönder jästen i en degbunke och rör ut den med lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, smör, salt, honung, gojibär, solroskärnor och mjöl (lite i taget). Arbeta ihop till en smidig deg (som gärna får vara lite kladdig). Tryck ut degen i en smord brödform ca 1,5 liter. Täck över formen och låt jäsa ca 40 minuter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter. Låt svalna på galler med duk över.
Brödet är godast nygräddat. Efter ett par dagar blir det ganska smuligt.

Ha nu en fortsatt trevlig kväll! Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar